זהו תרגום חופשי מאוד לכתבה שהתפרסמה במגזין RideUK בדצמבר 2009. בכתבה נבדקו עשרה דגמים שונים של אופני BMX. המטרה אינה להשוות בין הדגמים ולהכריע ביניהם, אלא להקנות מידע כללי לגבי מפרטי האופניים הקיימים בשוק, ושיקולים חשובים התורמים להחלטה ולבחירה הסופית.

מכיוון שאין הגדרות ברורות לגבי קטגוריות באופני BMX, ניתן לחלק את הדגמים באופן כללי לשלוש קטגוריות: רמת כניסה, בינוני ומקצועי. התחרות בין החברות המובילות בשוק היום גדולה מתמיד, ולכן למעשה כל דגם מקצועי של חברה רצינית סביר שיהיה איכותי. כך למעשה ההבדלה השנייה בין הדגמים היא המחיר. לרוב גדול מהדגמים מפרט די זהה של חלקים וההבדלים בין החברות קטנים – עובדה חיובית ביותר ועדות להתפתחות הענף, ובזכות כך ניתן לרכוש אופניים מקצועיים בסיסיים וזולים יחסית, או יקרים וברמה גבוהה, תוך העדפה אישית של החברה או השפעות אחרות.

כמובן שישנן סיבות רבות לבחירה הסופית (כמו מפרט, גיאומטריה, חומרים וכן הלאה), אבל כמות  החברות קטנה יחסית והמחירים כמעט זהים, ויוצא שמותג כלשהו שלא נמצא יחד ביישור קו עם שאר המתחרים – הופך ללא רלוונטי (כמו החברות הענקיות, אופני מדבקה וכו’).

השורה התחתונה היא שאתה מקבל את התמורה לכספך.

במבחר של היום ישנם נתונים מסוימים שהפכו לסטנדרטים, כמו גלגלי 36 שפיצים, הנאבה האחורית היא קאסט עם דרייבר 9 שיניים, ציר 14 מ”מ בגלגל האחורי ו-9 מ”מ בקדמי, בוטם ברקט עם מסבים סגורים, כידון PC-2, צמיגים רחבים, הד-סט אינטגראלי, וחלקים מהשלדה המזלג והכידון (אם לא הכול) כרומוליים.

כמובן שניתן לרכוש אופני BMX גם ב- 400 ₪, אבל הם לא יחזיקו אפילו עד הבית. המחירים לדגמים שניתן לרכב עליהם מתחילים ב-1,300 ₪, מקצועי התחלתי יעלה סביב ה-2,000, בינוני מתקרב ל-3,000, והדגמים המתקדמים ביותר יוציאו מכיסכם אפילו 3,500 ₪ ומעלה.
כמובן שאת הכול צריך לקחת בפרופורציה; להרכיב אופניים ברמה הגבוהה ביותר (כלומר מחלקים בודדים) יכול לעלות גם עשרת אלפים ₪. את ההבדל המרכזי בין הרמות השונות עושה סוג החומרים המרכיבים את השילדה. החומר המשמש לשילדות הפשוטות הוא פלדת hi-ten . בדגמים הבינוניים קיים כבר אחוז מסוים של כרומולי, ובדגמים המתקדמים השילדה, המזלג והכידון כולם כרומוליים וגם מחוסמים. מה שחשוב לדעת בנושא הוא, שהמתכת הכרומולית חזקה באופן משמעותי, כך ניתן להשתמש בצינורות דקים יותר ולחסוך במשקל. בקיצור ולעניין – שילדה כרומולית שוקלת פחות וחזקה יותר. לצערנו, הכרום יקר בערך פי ארבע מהמתכת הרגילה, לכן לא תמצאו חלקים כרומוליים באופניים זולים. קניית אופניים עם שילדה טובה היא דבר חשוב – זוהי התחלה טובה, ומפני שבאופן טבעי מחליפים את שאר הרכיבים לטובים יותר במשך הזמן, אך השילדה היא היקרה ביותר.
קפיצה נוספת באיכות בין הדגמים הבסיסיים לבינוניים היא מסבים אטומים. הדגמים הטובים משתמשים במסבים אטומים בלבד בשני הגלגלים וגם בבוטם ברקט, אשר מחזיקים מעמד יותר זמן ועובדים יותר טוב מאשר מסבים כדוריים רגילים. מוט הכיסא משתנה גם כן, בין התפוח הגדול והגרוע, לבין מוט פיווטל או טריפוד – פונקציונאליים ועמידים בהרבה. הד סט אינטגראלי הוא עניין משמעותי גם כן, היות וכמעט ואין מזלגות טובים שמתאימים לשילדה בעלת הד סט סטנדרטי (לא אינטגראלי) – ולכן לא ניתן להחליף למזלג קל וחזק יותר.
המדרגה האחרונה בסולם התוספות היא מספר חלקי האפטר-מרקט, אלו החלקים הטובים ביותר של חברות ה-BMX, אותם ניתן לרכוש בחנות בנפרד. ככל שיש יותר חלקים כאלו – כך האופניים טובים יותר ויקרים יותר.

המילים “התחלתי”, “בינוני” ו-“מתקדם” מתייחסים לרמת הרכיבה, אך בנוגע לכך המחיר רק עולה עם הרמה. הכוונה היא, שאם אתה יודע לרכב טוב, כדאי שתבחר אחד מהדגמים המתקדמים בלבד. לעומת זאת, אם אתה בינוני ברכיבה – גם הדגמים הבינוניים וגם המתקדמים יתאימו לך. ואם אתה ממש גרוע על אופניים או פשוט מתחיל ואין לך מושג – אתה יכול לרכב על כל מה שזז, התחלתי בינוני או מתקדם. אז דע את עצמך ובחר בהתאם.

חשוב לזכור שאין דבר כזה לקנות אופניים שיותר מידי טובים בשבילך. ברור, כנראה שלא תנצל את כל הפוטנציאל הטמון בהם, אבל הם לא יזיקו לך, ויחזיקו יותר מכל דגם פשוט שהיית לוקח (כל עוד הם לא נגנבים הא). לכל אלו המחפשים לקנות אופני BMX, המצב בשוק והשיקולים העיקריים מובאים כאן לפניכם. חשוב לזכור שאין “ארוחות חינם”, ומתנות עולות כסף. אז אם צריך חכו עוד קצת, תחסכו דמי כיס עם הכסף של הבר מצווה, תמצאו עבודה אחרי בית-ספר, צרפו מתנות יום-הולדת עם חנוכה, נקו חדרי מדרגות.. טוב אולי אפשר לוותר על ניקיון חדרי מדרגות. תבדקו טוב טוב את המבחר, וקבלו את ההחלטה הנכונה בשבילכם.