גבוה זה טוב וגדול זה יפה

אפשר לשייך כל כמה שנים לתקופה עם אופנה מסויימת. במוזיקה למשל אוהבים לחלק את התקופות השונות לעשורים, וכמו ההבדלים בין מוזיקת שנות ה-60 לבין סטטיק ובן אל ככה גם ההבדלים בין האנשים שמקשיבים להם. בעולם שלנו ההיסטוריה לא עד כדי כך ארוכה, אבל בכל זאת די ברור שהרוכבים של תחילת שנות האלפיים שונים מאוד ממה שאנחנו רואים בשנים האחרונות – כך גם האופניים עברו שינוי משמעותי. למרות ש (בשעה טובה) אפשר כבר לזהות שאנחנו לקראת סוף התקופה הטכנית ויש הרבה שמאסו בלדחוף עוד פיבל הארד בסוף הליין, עידן הפריקוסטר הנוכחי חולל שינוי עצום בסגנון הרכיבה של הביאמאקס. במאמר זה נתרכז בגובה הכידון, על מה הוא משפיע ומה משפיע עליו.

כשילד בן 12 נכנס לחנות ומבקש כידון 9.5 זה קצת מוגזם. למה בעצם הכוונה? גובה הכידון נמדד באינצ’ים (“) והוא הגובה ממרכז גובה הכידון באזור שהוא מתחבר לסטם (למטה) ועד לנקודה הכי גבוהה שהוא מגיע אליה בקצוות (למעלה). גובה הכידון משפיע בצורה הכי ברורה על תנוחת הגוף בזמן הרכיבה, ומה שהכי מורגש זו המשיכה. כלומר, עם כידון גבוה הרבה יותר קל למשוך את הגלגל הקדמי למעלה. אז למה לא להשתמש בכידון הכי גבוה שאפשר? פשוט מאוד, כי בחיים הכול יחסי. אם הלשון שלך בתחת שלי אז לי יש לשון בתחת ולך יש לשון בתחת, אבל המצב שלי ביחס אליך הרבה יותר טוב. מעבר לפרופורציה מסויימת גובה הכידון מתחיל להגביל את המשיכה, מכיוון שהידיים כל כך גבוהות לעומת הגוף כך שאין יותר לאן למשוך וגובה הבאניהופ למעשה יורד. אפשר לומר שעם כידון נמוך בעצם יש יותר לאן למשוך, אבל זה גם יותר קשה. לדעתי כידון גבוה יותר נוח לרכיבה טכנית עם הרבה באניהופ, מניואל, גריינדים וספינים, ועם כידון נמוך יותר קל ליסוע ברמפות ולדחוף את הכידון למטה כדי לצלול חזרה פנימה. סיכוי טוב שאני טועה כי אני לא רוכב ממש טוב, אבל  מה שבטוח זה שכל אחד צריך למצוא זה את הגובה שמתאים לו – ועל כך משפיעים כמה דברים חוץ מהכידון עצמו.

סטירר, למזלג יש אורך. מה הכוונה? הסטירר (steerer) הוא הצינור הזה של המזלג שעובר דרך השילדה. עם סטירר ארוך אפשר לשים את הסטם יותר גבוה, וכך הכידון כולו נמצא בנקודה גבוהה יותר. דבר זה משפיע גם על נקודת שיווי המשקל, לצורך העניין תדמיינו מזלג עם סטירר בגובה “9 וכידון שטוח לגמרי – זה לא טוב בכלל. שינוי קטן של גובה הסטם על הסטירר משפיע על התנהגות האופניים, ואפשר להגיע לנקודה הכי נוחה על ידי שימוש בספייסרים. אמנם הסטירר הוא לא מידה שבדרך כלל אפשר לבחור, אבל אפשר לבדוק מזלגות של חברות שונות ולהשוות ביניהם.

הד טיוב, מה גם לזה יש מידה? גם כאן יש השפעה על הגובה הכללי של הכידון. הצינור הקדמי של השילדה (דרכו עובר המזלג) הוא לא מידה קבועה, וכל יצרן משתמש במידה אחרת. יש שילדות שכדי למנוע שימוש גדול בספייסרים מעל ההד סט משתמשים בהד טיוב ארוך, וכך אם תרצו או לא תרצו הכידון יושב בנקודה גבוהה יותר. כאן יכולה להיות בעיה קטנה, אם משתמשים במזלג עם סטירר קצר ובשילדה עם הד טיוב ארוך, יכול להיות שהמזלג יהיה קצר מידי ולא יישב טוב בסטם.

סטם, טוב את זה כולם יודעים. לסטמים יש מידות! הצורה הברורה שאנחנו מבדילים בין הסוגים היא טופ לוד – תפיסה מלמעלה (Top load) אשר מגביהים יותר את הכידון לעומת סטם פרונט לוד – תפיסה מלפנים (Front Load). לגובה בנקודה שמחזיקה את הכידון קוראים רייז (Rise), לעובי הסטם היכן שהוא מתחבר למזלג קוראים סטאק (Stack), והאורך שלו נקרא ריץ’ (Reach). כדאי לשים לב לנתונים האלה, מכיוון שלא כל הסטמים הם באותו הגובה, ורוכב שמכיר את האופניים שלו יכול להרגיש גם הבדל של 2 מ”מ.

[אנקדוטה]
במקור, סטמים של פרונט לוד פותחו אי שם בסוף שנות ה-90 מכיוון שהיה צורך בסטם שיתפוס את הכידון חזק יותר, והם באמת מחזיקים את הכידון הרבה יותר טוב לעומת הטופ לוד. במשך שנים מה שהיה חזק יותר היה נחשב יותר טוב, אבל ברגע שחיפשו דרך להגביה את הכידונים חזרנו אחורה לסטמים עם התפיסה מלמעלה, וגם חזרנו לבעיה שהכידון זז קדימה מידי פעם. את הבעיה הזו לאחרונה “פתרו” על ידי הגדלה של קוטר הכידון בנקודה שהוא מתחבר לסטם, מה שמוסיף קצת משקל אבל גם הרבה חוזק. מה לעשות, כידון “7.75 לא מייצר מומנט כמו כידון “10, ואלה בדיוק הדברים שתעשיית הביאמאקס מתמודדת איתם.

לסיכום, ראינו שגובה הכידון יכול להיות מושפע מכמה גורמים ולא רק מגובה הכידון עצמו. אם קניתם אופניים ויש להם סטם פרונט לוד, כדאי לשקול החלפה של סטם או החלפה של הכידון. בדרך כלל, שינוי קטן יהיה לטובה – יעזור במשיכה, יגביה את הבאניהופ או לפחות יאפשר לרכב יותר זמן בלי להתעייף, ורוב הסיכויים שגם יהיה טוב יותר לגב. אם אין כסף אז דרך אחת זולה היא פשוט להפוך את הסטם, לפחות עד שישתחרר הפיקדון מהבר מצווה.. הכי הכי חשוב זה לא להקשיב לכל מה שאומרים לכם, כי מה שמתאים לרוכב אחד לא בהכרח יתאים לרוכב אחר בגלל מבנה הגוף או סגנון הרכיבה או כל מיני סיבות אחרות. בקיצור תאמינו לי – אל תאמינו לאף אחד.

 

הנה קישור למאמר נחמד של ה BMX UNION בנושא משנת 2015.